25 NOV 2016
Una jutge d'Alacant ha anul·lat dues clàusules d'una hipoteca en considerar que eren abusives. La primera és una clàusula solc de préstec hipotecari; la segona, fixava un interès anual a partir de l'Índex de Referència de Preus Hipotecaris (IRPH) per a bancs. Els advocats d'hipoteques que han portat el cas han aconseguit que el banc hagi de retornar al demandant les quantitats cobrades corresponents als interessos des de febrer de 2010. A més, han explicat els advocats d'hipoteques, haurà d'abonar-li els interessos que li va cobrar en aplicar un interès mínim del 4.5% des de maig de 2013, data en la qual el Tribunal Suprem va decretar la nul·litat de les clàusules sol.En la sentència, del passat 10 d'octubre, la jutge d'Alacant considera que hi ha una evident “falta de transparència” en els contractes que va signar el demandant amb l'entitat demandada, Banc Popular, en 2004 i 2009. Segons la jutge, “es va crear l'aparença” que els interessos podien disminuir a la baixa en paral·lel a la variació de l'Euríbor. La realitat és que es va estipular un preu mínim del 3%, que després va acabar augmentant al 4,5%.
Segons declaracions recollides per EFE dels advocats d'hipoteques que han portat el cas, és la primera sentència dictada a Alacant que anul·la l'aplicació de l'índex IRPH a una hipoteca.
La sentència del jutjat de Primera Instància 1 d'Alacant indica que el Banc Popular “va emmascarar entre informacions aclaparantment exhaustives” la clàusula d'aplicació del IRPH, de manera que “es va dificultar la seva identificació i va projectar ombres sobre el que considerat aïlladament seria clar”.
A més, indica la sentència, que no se li va oferir al demandant informació prèvia sobre el cost comparatiu amb altres productes de la mateixa entitat, encara que aquesta informació probablement hagués pogut “obrir els ulls” al demandant.
Sobre la primera clàusula declarada “abusiva”, la de IRPH, la sentència indica que vulnera la legislació per “falta d'informació i transparència”. El banc haurà de retornar el cobrat per interessos en aplicació d'aquest apartat des de febrer de 2010.
Sobre la segona clàusula anul·lada, Banc Popular haurà d'abonar els interessos que va cobrar en aplicar un interès mínim del 4,5% des de maig de 2013, data que, com s'indicava anteriorment, es va decretar la nul·litat de les clàusules sol.
Si et trobes en un cas semblat de mala praxi bancària o clàusules abusives, contacta amb nosaltres. En BPM Advocats tenim advocats d'hipoteques experts i disposats a ajudar-te.
Últimes notícies
- 03 FEB 2023